Crosshoj.se - Crossbuss utrustning, Elsystem

Crossbuss - Crossbuss utrustning, Elsystem

Beskrivning av elektrisk extrautrustning i crossbussen:

Här berättar vi lite om hur vi utrustat vår crossbuss.
Vi har valt att driva hela utrustningen med batteri på 12 volt och har valt bort gasol och bensindrivet elkraftverk.
Målet är att batteribanken skall räcka i 2 dygn på en tävlingsplats utan el.


 

Batteribank:
Batterierna måste ha låg inre resistans för att klara av den stora belastningen från omformaren, över 100 A! De måste även klara upprepade djupa urladdningar utan att ta skada.
Vi använder 2 st Sonnenshein A412/120A + 2 st Sonnenshein A412/32 vilket ger sammanlagt 304 Ah.  A400 är ett ventilreglerat batteri med gelad elektrolyt och är av typen "Long Life", +12 år. 

Köp inte gamla batterier!
Batterier är färskvara, om batteriet står i hyllan på biltillbehörsfirman utan laddning sulfaterar blyplattorna och kapaciteten sjunker. Blybatterier skall förvaras fulladdade och måste laddas varje 6-9 månader.
 


 

Backkamera:
Backkamera är en stor hjälp när man backar på trånga utrymmen. En MXN90C visar vad som finns bakom bilen, den styrs automatiskt när backen läggs i, eller med en knapp från förarplatsen. Kameran har ett automatiskt visir som minskar nedsmutsningen av linsen.


 

Batterifrånskiljare:
För att batteribanken skall få laddning från bilen har vi en EMTECH EMT 2198 batterifrånskiljare. Denna kopplar samman fordonsbatteriet med batteribanken när laddning sker men skiljer dem åt annars, för att inte ladda ut fordonsbatteriet när vi står stilla. Det finns en strömställare för att kunna använda batteribanken som starthjälp om så erfordras.


 

Batteriladdare:
 Laddaren skall vara avsedd för att både ladda batteribanken och kunna driva last, t.ex. kylskåp och lampor.
Den skall ha temperaturkompensering för att ge batteriet rätt laddning vid olika temperaturer.
Storleken på laddaren avgörs av hur lång tid det får ta att ladda upp batterierna samt hur stor belastningen är utöver laddningen.
Rekommendation: 10 ampere (max 30) för varje 100 Ah batteri, det ger med batteri enligt ovan ett behov av 30 A. Vi har inte valt laddare ännu, kanske blir det en EMM 40012. Den är bara på 25 ampere, men går att parallellkoppla (max 10 st). Två st ger tillsammans 50 ampere vilket bör räcka!


 

Batterimätare:
En BMV-501 batteriövervakare mäter statusen på batteribanken: spänning, ström, kvarvarande kapacitet m.m.


 

Kablage:
Med 12 volt är spänningsfallet oftast dimensionerande. Alla kablar bör väljas för ett maximalt spänningsfall på 100 mV.
Nedanstående tabell visar lämplig kabel upp till ca 3 meters längd. Kabelskor skall monteras med en riktig kabelskotång, det duger inte med en tång bestående av två pressade plåtar köpt för några tior!
För kabelarea över 6 mm2 behövs ett större verktyg än det på bilden.
Ett alternativ om man inte har en riktig kabelskotång är att använda oisolerade kabelskor och löda dessa. Isolera därefter med krympslang.

Kabelarea(mm2) Max ström(A) Max säkring(A)
0,5 1 5
0,75 1,5 7,5

1

2 10
2,5 5 25
4 8 40
6 12

60

10 20 100
25 50 250
35 70 350
50

100

500
70 140

700

 


Kompressor:
Kompressorn Vento Silent OM200 från ABAC ger 115 liter/minut till renblåsning och till pumpning av däck. Den drar 750 watt och drivs av omformaren.


Kylskåp:
12 volts kylskåp med kompressor drar mindre ström än en kylväska med Peltier element.
Vi har valt ett Isotherm Cruise 36. Det har 36 liters volym och kompressorn kan monteras separat.


Lampor:
12 volts lampor med lysdioder drar mindre ström än halogenlampor, men ger nästan samma ljus. Innerbelysningen har lampor från UltraLeds, de drar 1.3 watt/styck.


Lampor:
Batterilampan DOT-it från Osram har tre starka lysdioder och passar med sina kompakta mått: höjd 22 mm, diameter 67 mm, på många ställen i crossbussen. Fastsättning sker med självhäftande tejp eller med kardborreband. Drifttiden är 100 timmar.


Mikro:
Det finns 12 volts mikro, men dessa är ca: 10 ggr dyrare än de vanliga 230 volts typerna. Vi har valt en vanlig mikro och driver den med omformaren på 1000 watt. Kolla noga hur mycket ström mikron drar så att omformaren klarar belastningen. En mikro på 700 watt mikrovågseffekt drar ca 1150-1250 watt, även om märkskylten anger "Max 1000 W" (ex. mikro från LG, modell=MS-1926HL).
Vi valde en Electrolux EMM1260 med 600 watt mikroeffekt som drar 920 watt.




Navigator:
Garmin StreetPilot 7200 har stor skärm och ingång för backkamera eller annan videokälla.

  • GPS: WAAS/EGNOS klar 12 kanals parallellmottagare
  • Antenn: Inbyggd patch GPS antenn med ingång för extern antenn (MCX)
  • Fysisk storlek (BxHxD): 191 x 114 x 56 mm
  • Display: 7" (16:9) WQVGA TFT färgdisplay på 480 x 234 pixel och bakgrundsbelysning med automatisk dimmer
  • Plats för SD minneskort för MP3 musik, talböcker, bilder, kompletterande kartmaterial mm
  • Inbyggd högtalare för röstguidning, musik mm
  • Svenskt menysystem och röst

    Omformare:
    En Mascot 2287 levererar 1000 watt äkta sinus. Den klarar att driva all slags utrustning inklusive motorer och känslig elektronik. Den har fjärrkontroll med starknapp och lysdiod.

    Solceller:
    Solceller står på önskelistan, men först skall vi prova hur vi klarar oss utan.

    Säkringar:
    Stora strömmar och kraftiga kablar kräver rejäla säkringar. Megafuse finns upp till 300 ampere och har 8 mm bult som anslutning.


     


    Vattenkokare:
    MOBITHERM MCK750

  • Volym: 0,75 liter
  • Anslutningsspänning: 12 V (finns även för 24 V)
  • Yttermått inkl. monteringssats: 110 x 180 x 85 mm (BxHxD)
  • Effekt: 200 W Vattenkokaren drar 16 A, därför fordras kraftiga kablar, minst 6 mm2.

  •  


    Värmare:
    Eberspächer Airtronic D2 Värmaren lämnar 800-2200 watt effekt med termostat för temperaturreglering. Den har en låg strömförbrukning, bara 8 watt som lägst. Dieselförbrukningen är från 0.1 liter/timme.